Ciężko nam sobie wyobrazić krajobraz naszej miejscowości bez przecinającej ją linii kolejowej. Aktualnie nie mamy niestety możliwości skorzystać z tej formy transportu, jednak najstarsi mieszkańcy jeszcze niedawno wspominali o tym, że pociąg się tutaj zatrzymywał.

Trochę historii

Pierwsze plany połączenia kolejowego z Żarami/Żaganiem to okolice 1840 roku. Nie zostały wtedy jednak zrealizowane i do pomysłu wrócono w latach 1867-72. Po wielu perypetiach związanych z wydaniem koncesji przez Saksonię 17 marca 1887 roku zapadła decyzja o położeniu pojedyńczych torów tylko na obszarze Prus czyli z Zielonej Góry do Przewozu przez Żary.

Odcinek Krzystkowice – Zielona Góra był zwięczeniem prac i został oddany na samym końcu- 1 sierpnia 1904. Głównym wyzwaniem, które opóźniło projekt okazała się przeprawa na Bobrze oraz sprawy dotyczące finansowania inwestycji przez państwo.

źródło: https://dampflokmuseum.de/das-museum/exponate/64-295

Na trasie można było zobaczyć parowozy BR.64 i BR.86 wyposażone w 4 wagony, które dzisiaj miłośnicy modelarstwa mogą samodzielnie złożyć kupując np. taki model:

https://www.mojehobby.pl/products/BR-64-Kriegslokomotive-1746952.html

Stacje linii nr 370

Oczywiście dla mieszkańców Słonego kluczowe było połączenie z oddaloną o 8,5km Zieloną Górą. Do Żar mamy nieco ponad 44km.

Samo Słone dysponowało oczywiście skromniejszą stacją i była to z początku drewniana wiata, która została zastąpiona murowaną.

1944

przystanek kolejowy na zdjęciu z 1967-69 Źródło: polska.org

Oficjalnie przystanek kolejowy zamknięto w 1991r.

Aktualnie

Po przystanku kolejowym została już tylko rampa, którą możemy zauważyć idąc na spacer wzdłóż torów.

Po wiacie nie ma już śladu. Po przeciwnej stronie torów pośród drzew można znaleźć za to stertę cegieł będącą pozostałością po ceglanej wieży- elemencie infrastruktury, być może związanej z tą właśnie linią kolejową. Można było ją podziwiać jeszcze kilka lat wstecz.

Co nas czeka?

22 września 2023 Gmina Świdnica podpisała umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe s.a. w sprawie przejęcia infrastruktury pod parking na 5 miejsc. Będzie to teren przy mającym powstać peronie na ulicy Jałowcowej w Słonem.

źródło:
Zalacznik do Umowy w sprawie przejecia w zarzadzanie infrastruktury parkingowej wybudowanej w ramach zadania pn.: „Budowa nowego prystanku Stone na linii kolejowej nr 370″.

Inwestycja jest związana z „Rządowym programem budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Dokładnej daty zakończenia inwestycji nie udało mi się nigdzie odnaleźć, jednak artykuł będzie aktualizowany wraz z rozwojem sytuacji.

Możliwy rozkład jazdy

Zakładając że rozkład jazdy Polregio się nie zmieni, będziemy mogli liczyć na połączenia z Zieloną Górą w dni robocze jak poniżej:

Słone – Zielona Góra

  • 5:56
  • 7:76
  • 8:55
  • 10:13
  • 11:59
  • 13:21
  • 15:37
  • 17:55
  • 20:25

Zielona Góra – Słone

  • 6:17
  • 7:47
  • 10:48
  • 13:34
  • 14:26
  • 15:50
  • 16:46
  • 19:16
  • 21:50

Jest to sporo połączeń, z których część będzie dostępna również w weekendy. Patrzymy z nadzieją w przyszłość, ponieważ Polregio będzie doskonałym usupełnieniem ZKP wpływającym na jakość życia nas- mieszkańców Słonego.